Nie tylko w Polsce branża transportowa zmaga się z wieloma problemami. Najważniejszym z nich jest brak rąk do pracy. Z raportu przeprowadzonego przez TransJob.eu wynika, że tylko w kraju potrzeba około 30 tysięcy kierowców. Te same badania pokazują też, że każdego roku z zawodu odchodzi około 25 tysięcy osób, a jedynie 15% kierowców pracuje w tej samej firmie dłużej niż 2 lata. Czy istnieje sposób na to, aby odwrócić te statystyki? Co jest największym problemem w pracy kierowcy?

Dlaczego wciąż brakuje zawodowych kierowców?

Skoro nie wiadomo o co chodzi, chodzi o pieniądze – mogłoby się wydawać, że również w branży transportowej czynnik finansowy odgrywa główną rolę. Nic bardziej mylnego. Rosnąca konkurencja na rynku zatrudnienia sprawia, że kierowcy zawodowi z reguły nie mogą narzekać na zbyt niskie zarobki. Dla firm przewozowych oznacza to, że w wielu przypadkach funkcjonują na granicy opłacalności. Większym problemem dla kierowców jest natomiast charakter pracy – najczęściej przez 7 dni w tygodniu. W praktyce oznacza to, że około pół roku spędzają poza domem. Fakt ten wiąże się z kolei z koniecznością reorganizacji życia rodzinnego. Kolejnym ważnym powodem, dla którego wiele osób decyduje się na zmianę branży, jest bezpieczeństwo. Wbrew pozorom nie chodzi tu tylko o wypadki drogowe. Kierowcy muszą często zmierzyć się także z ryzykiem kradzieży ładunku lub napadami, co z kolei wymaga wyjątkowej odporności na stres i zachowania stalowych nerwów w sytuacjach zagrożenia.

Systemy telematyczne – wyznaczą trasę i pomogą ominąć korki

Na ratunek branży transportowej podążają rozwiązania telematyczne bazujące na nowoczesnych technologiach informatycznych, informacyjnych i telekomunikacyjnych. W praktyce system składa się z urządzeń pokładowych montowanych w pojazdach i mających postać monitorów dotykowych, nadajników GPS oraz urządzeń monitorujących cały proces przewozu towaru. Są one skorelowane z urządzeniami pracującymi w biurze firmy logistycznej. Dane są odczytywane na komputerach lub urządzeniach mobilnych. Co to oznacza dla kierowcy? Przede wszystkim pomoc w wytyczeniu drogi transportu. Dzięki systemom telematycznym trasa jest na bieżąco modyfikowana, zaś jej przebieg dostosowywany do aktualnych warunków na drodze – również do natężenia ruchu. Spersonalizowana nawigacja dla dużych pojazdów pozwala również wziąć pod uwagę rodzaj pojazdu, jego wymiary oraz wagę, a także typ ładunku. Rozwiązania WEEBFLEET pozwalają nie tylko uniknąć korków, ale informują o zamkniętych drogach, co przekłada się na punktualność oraz krótszy czas pracy. Kierowca jest ponadto informowany o lokalizacji fotoradarów. W ten sposób sprawiają, że praca kierowcy staje się o wiele mniej męcząca i stresująca. Jego rola ogranicza się do kierowania pojazdem.

Przede wszystkim bezpieczeństwo

Tym, z czego słyną systemy telematyczne jest komunikacja z kierowcą, odbywająca się przy wykorzystaniu łatwych w obsłudze intuicyjnych paneli dotykowych. Eliminuje to problem niekomfortowych rozmów telefonicznych. Możliwość kontaktu oraz lokalizacja pojazdów w czasie rzeczywistym znacząco przekłada się na bezpieczeństwo kierowców. Pozwala na szybką i właściwą reakcję w sytuacji zagrożenia. Na tym jednak nie koniec. Zastosowanie systemów telematycznych mobilizuje do mniej agresywnej, a przez to ekonomicznej jazdy, co pozwala nie tylko zredukować ryzyko na drodze, ale niesie korzyści dla firmy transportowej. Pracownicy administracyjni mają też możliwość zdalnej kontroli czasu pracy kierowcy i natychmiastowej interwencji, jeżeli czas ten zostanie przekroczony.

Rozwiązania telematyczne niosą ogromne możliwości nie tylko dla firm transportowych, ale także dla zatrudnionych w nich kierowców. Przede wszystkim ułatwiają ich pracę i powodują, że jest mniej stresująca. Czuwają także nad bezpieczeństwem pracowników, eliminując ich niedopatrzenia i niwelując zagrożenia ze strony osób trzecich. Z tego względu są sporym atutem przedstawianym potencjalnym kandydatom na stanowisko kierowcy i cieszą się coraz większym zainteresowaniem firm logistycznych – zarówno polskich, jak i tych zza zachodniej granicy.