Każdy rodzic postrzega swoje dziecko jako najlepsze i najmądrzejsze. Od pierwszych dni jego życia, rodzice chcieliby mu zapewnić wszystko, czego tylko może potrzebować. Stosy książeczek, maty edukacyjne, programy rozwijające inteligencję… Zwykle każdy rodzic jest pewien, że prawidłowo zadbał o rozwój umysłu potomka. Tymczasem często, kiedy dziecko idzie do szkoły, pojawiają się problemy. Nauczyciele, bez matczynych, różowych okularów, potrafią spojrzeć na dziecko obiektywnie, a wtedy nierzadko wychodzą braki. Jednym z najczęstszych są deficyty koncentracji.

Co to są zaburzenia koncentracji?

O zaburzeniach koncentracji mówimy wtedy, kiedy dziecko nie jest w stanie skupić uwagi na zadaniu odpowiednio długo, by je wykonać. W XXI wieku umysł dzieci jest bombardowany z każdej strony nowymi bodźcami – tablety, telewizja, komputery… Choć rodzice mogą łudzić się, że dzieci koncentrują się na tym, co oglądają, prawda jest zwykle inna. Maluchy jak zahipnotyzowane “gapią się” na zmieniające się obrazy, nic jednak z nich nie rozumiejąc. Przyzwyczajają się jednak do głośnych dźwięków, krzykliwych kolorów, przeskakujących scen, więc kiedy idą do szkoły, jest ona dla nich nudna. W początkowych okresach życia zdolność koncentracji uwagi na jednym zadaniu jest bardzo krótka, później stopniowo wydłuża się. W szkole długość i typ zadań jest dostosowany do wieku uczniów. Dlatego, jeśli dziecko ma problemy, by skupić się na ćwiczeniu lub zamiast słuchać nauczyciela, myśli “o niebieskich migdałach”, prawdopodobnie dotyczy go problem zaburzeń koncentracji. Na szczęście tego typu zaburzenia można poddać odpowiednim ćwiczeniom. Bardzo zalecanym sposobem ćwiczenia koncentracji jest arytmetyka mentalna.

Co to jest arytmetyka mentalna?

Kurs arytmetyki mentalnej obejmuje wykonywanie obliczeń w pamięci. Na takie zajęcia mogą chodzić już bardzo młode dzieci (nawet od 4 lat). Dzieci czteroletnie nie mają zwykle jeszcze rozwiniętego myślenia abstrakcyjnego, dlatego jakiekolwiek operacje w pamięci są dla nich dużym wyzwaniem. Z pomocą przychodzi starodawne liczydło – w początkowych fazach zajęć. Niezależnie od wieku uczniów schemat kursu jest taki sam, tzn. działania na liczydle, a potem wizualizacja liczydła i wyobrażanie sobie koralików oraz ich przesuwania by dodawać, odejmować, mnożyć, dzielić. Uczniowie nie wyobrażają sobie liczb, tylko koraliki. Zajęcia z arytmetyki mentalnej wymagają ogromnego skupienia, nie są jednak w żadnym wypadku nudne. Doświadczeni nauczyciele urozmaicają lekcje o rozwijające gry i zabawy wspomagające m.in. umiejętność logicznego myślenia, których młodzi uczniowie nigdy nie mają dosyć.

Dlaczego zajęcia z arytmetyki mentalnej są rozwiązaniem na problemy z koncentracją?

Jak wcześniej wspomniano, koncentracja jest jak mięsień – niećwiczona będzie słaba i zawodna. Często rodzice nieświadomie trenują ją u swoich dzieci na przykład poprzez czytanie im książek lub granie z nimi w gry planszowe, jeśli jednak problemy z koncentracją są widoczne w szkole, lepiej zdać się na specjalistów. Nauczyciele arytmetyki mentalnej wiedzą, jak dotrzeć do młodych uczniów i wykazują się dużym zrozumieniem, jednocześnie jednak są wymagający. W arytmetyce mentalnej nie ma miejsca na oszustwo ani drogę na skróty – nie ma kalkulatorów ani wsparcia technologii, polegać można jedynie na swoim własnym umyśle. Kiedy dziecko dostrzeże swoje możliwości, zwiększy się jego wiara w siebie, a z każdymi kolejnymi zajęciami młody uczeń będzie mógł skoncentrować się na dłużej. Wyuczona umiejętność skupienia przyda mu się w szkole i w całym późniejszym życiu.