Nawet niewielka, składająca się z kilku pojazdów flota wymaga odpowiedniego zarządzania. Pozwoli to nie tylko usprawnić i zoptymalizować pracę kierowców, ale także ograniczyć koszty związane z obsługą samochodów. Tym bardziej jest to ważne, gdy liczba posiadanych pojazdów jest większa, wtedy nawet najdrobniejsze usprawnienia przekładają się na wymierne korzyści. Dotyczy to na przykład komunikacji pomiędzy dyspozytorami i kierowcami, jeśli będzie ona przebiegać sprawnie, to wszyscy na tym zyskają.

Platforma WEBFLEET do zarządzania pojazdami floty

Do zarządzania flotą pojazdów świetnie nadaje się platforma WEBFLEET, udostępniana przez firmę TomTom. Platforma ta jest jednym z najlepszych i najbardziej popularnych rozwiązań tego typu na rynku, dzięki szerokim możliwościom i wysokiej elastyczności może być ona wszechstronnie wykorzystywana. Na pewno liczne korzyści odniosą z jej użytkowania duże firmy spedytorskie czy transportowe, posiadające kilkadziesiąt czy nawet kilkaset pojazdów. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby WEBFLEET używały również firmy małe, dysponujące kilkoma autami. Bez względu na to, ile tych samochodów będzie, rozwiązanie to zwiększy efektywność użytkowania pojazdów, pozwoli oszczędzić paliwo i czas pracy kierowców. System jest bardzo rozbudowany, posiada nie tylko monitoring w czasie rzeczywistym, ale też możliwość wyznaczania optymalnych tras, zarządzania sprawami administracyjnymi czy szereg analiz i raportów. Dysponuje również narzędziami, które pozwolą w widoczny sposób ograniczyć koszty obsługi transportu, do takich zalicza się na przykład OptiDrive 360. Na bieżąco kontroluje ono styl jazdy kierowców i pomaga im w jego codziennym ulepszaniu.

Zalety komunikacji w czasie rzeczywistym

Jedną z największych zalet, jaką dysponuje platforma WEBFLEET, jest możliwość komunikacji w czasie rzeczywistym pomiędzy dyspozytornią a kierowcami. Komunikacja ta nie dotyczy tylko samego porozumiewania się, ale daje znacznie więcej możliwości. Przede wszystkim dyspozytorzy dysponują dokładnymi informacjami co do lokalizacji pojazdów i tego, co one w aktualnej chwili robią. Dzięki temu można na przykład powiadomić kierującego, jeśli pojazd opuścił wyznaczoną strefę czy nastąpiła próba włamania czy kradzieży ładunku. Kolejna zaleta, jaką daje taka bezpośrednia komunikacja, to możliwość optymalizacji tras przejazdów. System WEBFLEET na bieżąco zbiera dane z różnych źródeł, dzięki czemu bardzo szybko wie o utrudnieniach w ruchu, korkach czy remontach. Te informacje mogą zostać od razu wysłane do kierowców, co pozwoli im uniknąć nieplanowanych przestojów. Dyspozytorzy mają także możliwość wyznaczania optymalnych tras przejazdów i wgrywania ich bezpośrednio do systemów nawigacyjnych umieszczonych w samochodach. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, jak wymierne korzyści to daje. Kierowcy mniej czasu spędzają na jeździe, ładunki są terminowo i bez opóźnień dostarczane do klientów, a same pojazdy spalają znacznie mniej paliwa.

Kolejny  obszar, jaki może zostać usprawniony dzięki bezpośredniej komunikacji dyspozytorni z pojazdami, to odczytywanie tachografów cyfrowych. Na tej obowiązkowej i koniecznej czynności może schodzić sporo czasu, jeśli kierowcy za każdym razem musieliby pojawiać się w siedzibie firmy. Zdalne wykonanie tej operacji to wygoda dla wszystkich – i dla kierujących, którzy nie będą zmuszani do przerw w pracy, jak również dla pracowników administracyjnych. Dzięki temu, że wszystkie te dane spływają w czasie rzeczywistym, to kolejną korzyścią jest możliwość skuteczniejszego planowania przejazdów i przydzielania do nich kierowców, gdyż dyspozytorzy na bieżąco wiedzą, jak wygląda czas pracy i odpoczynku całej załogi.

Inspirowane: telematics.tomtom.com/pl_pl/webfleet/ – zarządzanie flotą